Diplomová práce pro akademický rok 2025/2026

Kromě níže uvedených témat může student navrhnout vlastní téma. S tímto tématem může oslovit libovolného vyučujícího, přednostně však ty, do jejichž oblastí zájmu navržené téma spadá. Pokud student nebude vědět, jaké téma si vybrat, může kontaktovat zástupce vedoucího katedry pro výuku, který mu s výběr poradí.

Eduard Bartl

Radim Bělohlávek

Historie informatiky na Univerzitě Palackého v Olomouci

Vhodné pro studenty programu/specializace: Učitelství

Student zpracuje pod vedením vedoucího práce historii informatiky na UP. Vyjde přitom z článku vedoucího práce z roku 2019 a dalších zdrojů dodaných vedoucím práce. Součástí bude přehled o vývoji studijních oborů a plánů, o personálním vývoji, o vývoji technického zabezpečení, zejména dostupné výpočetní techniky. Práci zasadí do kontextu informatických oborů uskutečňovaných na vysokých školách v České republice a Československu.

Jan Holcman

Petr Jančar

Radek Janoštík

Miroslav Kolařík

Program na rozpoznávání vlastností algebraických struktur – téma již není volné

Vhodné pro studenty programu/specializace: Učitelství Bioinformatika Umělá inteligence Obecná informatika Vývoj software

Cílem práce je navrhnout a implementovat program, který umožní zadat konečnou algebraickou strukturu definovanou na malé množině prvků prostřednictvím tabulek unárních a binárních operací a následně provést automatickou analýzu jejích vlastností. Program vyhodnotí, které algebraické vlastnosti daná struktura splňuje (např. komutativitu, asociativitu, existenci neutrálního prvku, inverzní prvky, distributivitu apod.). Součástí práce může být také rozšíření o podporu dalších typů operací, vizualizaci výsledků, určení typu struktury nebo vyhledání konkrétních případů, pro které zvolená vlastnost neplatí.

Prokletý les: hororová hra pro VR – téma již není volné

Vhodné pro studenty programu/specializace: Učitelství Bioinformatika Umělá inteligence Obecná informatika Vývoj software

Diplomant navrhne a implementuje hru s hororovými prvky ve virtuální realitě s využitím headsetu Meta Quest 3. Diplomant zajistí optimalizaci grafiky a výkonu, tak aby byla hra plynulá a bez zpoždění. Hra bude implementována pomocí nástroje Unreal Engine a jazyka C++. Hru následně otestují různí uživatelé, na základě čehož diplomant vyhodnotí použitelnost, komfort a celkový zážitek ve virtuálním prostředí.

Využití generativní umělé inteligence v informačních systémech – téma již není volné

Vhodné pro studenty programu/specializace: Učitelství Bioinformatika Umělá inteligence Obecná informatika Vývoj software

Cílem diplomové práce je návrh, implementace a optimalizace umělé inteligence (AI) v informačních systémech společnosti FT Technologies. Důraz bude především kladen na praktickou užitečnost, bezpečnost dat, kvalitu generovaných výstupů a efektivitu celkového řešení. Student nejprve provede analýzu systémů ve firmě, identifikuje oblasti vhodné pro podporu pomocí AI a navrhne řešení. Dále vytvoří funkční komunikaci s AI, s důrazem na bezpečné nakládání s daty. Po implementaci bude provádět hodnocení kvality výstupů. Na základě výsledků testování následně provede optimalizaci AI, zahrnující úpravu promptů, či jiné pokročilé metody. Součástí práce bude i kritická reflexe možností nasazení AI do informačních systémů, včetně diskuze o možných rizicích a návrzích opatření pro bezpečný a udržitelný provoz.

Pravděpodobnostní varianta hry Život a její analýza metodami Monte Carlo – téma již není volné

Vhodné pro studenty programu/specializace: Učitelství Bioinformatika Umělá inteligence Obecná informatika Vývoj software

Cílem práce je navrhnout a realizovat rozšíření klasické hry Život o stochastické prvky a vícebarevné buňky a následně analyzovat vznikající chování pomocí metod Monte Carlo. Student provede experimenty s různými variantami pravidel, které umožní modelovat náhodnost a interakci více typů buněk, a vyhodnotí jejich vliv na dynamiku systému.

Jan Konečný

Petr Krajča

Michal Krupka

Jan Laštovička

Tomáš Masopust

Jan Outrata