Informatika - Katedra informatiky na UPOL

Bakalářská práce


Zadávání, odevzdávání a obhajoba bakalářské práce se řídí dokumenty Pravidla pro zadávání, odevzdávání a obhajoby závěrečných prací a Opatření děkana Přírodovědecké fakulty UP v Olomouci k provedení některých ustanovení Studijního a zkušebního řádu UP v Olomouci a Rigorózního řádu UP v Olomouci.

Témata bakalářských prací


Eduard Bartl

Identifikace objektů v reálném čase metodou SURF  |  Lukáš Mitvalský

Cílem bakalářské práce je implementovat algoritmus SURF (Speeded Up Robust Features) a využít jej k vytvoření aplikace identifikující objekty v reálném čase za použití webové kamery, případně uloženého videa. Implementace algoritmu musí být součástí samostatné dynamické knihovny tak, aby byla použitelná i v jiných aplikacích.

Kryptografické hashovací funkce  |  Jakub Korčák

Úkolem diplomanta je nastudovat problematiku hashovacích funkcí využívaných v kryptografii včetně metod jejich prolamování. Vybrané hashovací funkce naprogramuje.

Uživatelské rozhraní pro OS Windows pomocí Kinect senzoru  |  Jan Bezděk

Diplomant nastuduje a popíše HW/SW možnosti zařízení Kinect a Kinect for Windows SDK. V praktické části implementuje aplikaci, která bude umožňovat základní ovládání Windows pomocí gest.

Obrazová analýza biologických vzorků

Student naprogramuje aplikaci, která bude zpracovávat snímek detekčního papírku. Snímek bude získán mobilním zařízením. Výsledkem zpracování bude zjištění přítomnosti daných látek ve zkoumaném vzorku.

Výpočet minimální ceny za přepravu po železniční infrastruktuře více vlastníků (spolupráce s OLTIS Group a.s.)  |  Zdeněk Roháč

Každý vlastník železniční infrastruktury vyhlašuje vzorec pro výpočet ceny za použití dopravní cesty. Vzorce různých vlastníků mají různé parametry. Cílem výpočtu je nalézt takovou přepravní trasu po železniční síti, která bude mít minimální cenu za použití dopravní cesty. Diplomant vypracuje: výpočet ceny za dopravní cestu pro několik vlastníků, definici společné parametrické věty pro výpočet ceny libovolného vlastníka, algoritmus v C#/.Net pro vyhledání minimální trasy v grafu s tím, že ohodnocení hrany je dáno cenou za použití úseku podle vzorce daného vlastníka. Součástí podkladů je graf železniční sítě. Každá hrana grafu obsahuje informace nutné pro výpočet ceny (délka hrany a druhu trakce).

Optimalizace rozmístění kontejnerů na vozy (spolupráce s OLTIS Group a.s.)  |  Tomáš Jakubec

Cílem práce je vytvořit algoritmus, který optimalizuje nakládku kontejnerů na železniční vozy. Výstupem algoritmu je soupis/objednávka vozů k přistavení pro naložení požadovaného počtu kontejnerů. Kontejnery mohou být různých velikostí. Pro výpočet jsou definovány řady vozů, přičemž pro každou řadu jsou dány všechny kombinace různých velikostí kontejnerů, které lze na vůz dané řady naložit. Diplomant vypracuje definici datového modelu a sestaví proceduru výpočtu v jazyce C#/.NET.

Webový klient IS NEWSPED (spolupráce s OLTIS Group a.s.)  |  Jiří Škoda

Cílem práce je analýza, návrh a vlastní implementace webového klienta IS NEWSPED (aplikace desktop, systém je řešený tříúrovňovou architekturou). Diplomant při zpracování prokáže schopnost analytického myšlení, návrhu v UML a programování v ASP.NET MVC (C#). Diplomová práce bude obsahovat následující části: 1. Analýza aktuálního stavu a obecný popis možného řešení na straně IS NEWSPED a webového klienta. 2. Návrh webového klienta a rozhraní na straně IS NEWSPED. Návrh bude provedený primárně prostřednictvím UML diagramů. 3. Programování webového klienta IS NEWSPED v architektuře ASP.NET MVC (C#).

Konverze HTML do PDF a “Microsoft Office XML” (spolupráce s OLTIS Group a.s.)  |  Ondřej Kábrt

Cílem práce je řešení poměrně rozšířeného požadavku uživatelů informačních systémů na možnost práce s webovými prezentacemi v různých formátech a nástrojích, v tomto případě tedy PDF a ve formátu kompatibilním s MS Excelem. Jelikož každý formát má svá omezení, diplomant nejprve stanoví základní sadu HTML tagů, stylů a omezení, pomocí kterých lze vytvořit webovou prezentaci (typicky např. sestavu - tabulky čísel a textových hodnot, zápatí, záhlaví atd.) a zároveň je takový HTML kód konvertovatelný do PDF a Microsoft Office XML. Pro tuto sadu poté vyvine konverzní aplikaci, která vygeneruje z HTML kódu graficky identické dokumenty.

Reporting na webu, export do PDF a MS Office (spolupráce s OLTIS Group a.s.)  |  Ondřej Nemrava

Cílem práce je vzorová webová aplikace, která umožňuje zobrazit a exportovat zadavatelem popsanou sestavu. Student předvede ucelený postup tvorby sestavy od vizuálního návrhu vzhledu sestavy s daty z dodaného SQL serveru až po zobrazení sestavy s možnostmi exportu dat sestavy. Aplikace umí zúžit výstup pomocí obvyklých vizuálních prvků (datum, čas od – do, výběr z nabídky, atd.). Podmínkou jsou komponenty MS Visual Studia, popř. volně dostupné komponenty a běžné vývojové prostředí (např. MS VS2012). Systém bude schopen pracovat se všemi typickými prvky sestavy (formátované záhlaví, zápatí, tabulka hodnot, atd.). Aplikace umožní export sestavy do MS Office, čímž se rozumí formát, který MS Excel a MS Word dokáží korektně načíst.

Sestavení rozkazu k jízdě vlaků přes více úseků železniční tratě (spolupráce s OLTIS Group a.s.)  |  Tomáš Ježek

Cílem práce je vypracovat modul pro sestavu všeobecného rozkazu k jízdě vlaku, jedoucího přes delší úsek železniční tratě, sestávající z více tzv. dispozičních úseků. Modul bude součástí systému Centrálních rozkazů pro zpravování vlaků. Sestava celkového rozkazu se bude skládat ze sestav vypracovaných klienty systému Centrálních rozkazů, kteří pracují nad jednotlivými vlastními dispozičními úseky. Celková sestava se bude skládat na klientovi prvního úseku trasy vlaku. Klient prvního úseku trasy vlaku posílá výzvu k sestavení dílčích rozkazů klientům, kteří pracují nad následujícími úseky v trase vlaku. Je třeba vypracovat agendu posílání a evidence stavu odeslaných a přijatých výzev jednotlivých klientů. Diplomant vypracuje: datový model modulu systému, algoritmus vypracování celkové sestavy rozkazu, administraci odesílaných a přijatých výzev k sestavení dílčích rozkazů. Databáze pro modul bude Oracle, programovací jazyk C#/.Net.

Shadery v GLSL  |  Martina Kukulová

Bakalářská práce se zabývá shadery napsanými v OpenGL Shading Language (GLSL). Práce se podrobně zaměří na popis integrace GLSL objektů v rámci OpenGL a zapojení shaderů v různých fázích zobrazovacího procesu (geometry, vertex, fragment). Součástí bude také návrh a implementace shaderů realizujících různé typy transformací, vizuální efekty nad texturami, dynamické textury apod. Vytvořené shadery budou integrovány do grafické automatizace služby StreamCircle (streamcircle.com).

Lenka Carr-Motyčková

Analýza silniční sítě.  |  Ondřej Tom, Ondřej Pauswang

Vstupem jsou - databáze, která je plněna daty s událostmi na silniční síti (typicky dopravní uzavírky, nehody, mimořádné události, informace o sjízdnosti, nepříznivém počasí apod.). - prostorová data silniční sítě - jsou data ve formátu shapefile. Vytvořte algoritmus pro nalezení optimální trasy podle vzdálenosti nebo času. V grafu silniční sítě nalezte komponenty s určitým stupněm souvislosti. Nalezněte hrany, které nelze nahradit, protože spojují componenty grafu. Vyhledejte záložní cesty pro případ uzavírek.

Webové rozhraní pro zobrazování senzorových dat  |  Martin Chytka

V Olomouci bude vytvořená experimentální senzorová síť, pomocí které se bude sledovat kvalita ovzduší. Cílem práce je navrhnout a implementovat rozhraní, kterým se budou zobrazovat naměřená data, tak aby to vyhovovalo požadavkům odborníků na zkoumání znečištění životního prostředí.

Sběr dat v senzorové síti  |  Šimon Tomek

Práce se skládá ze dvou částí: - prvotní zprovoznění senzorové sítě - zajištění snímání dat ze senzorů, komunikace mezi sousedními uzly a transport dat do centrálního uzlu. Tuto část je možné si usnadnit pomocí generátoru zdrojových kódů pro zakoupené uzly (http://www.libelium.com/development/waspmote/code_generator). - druhá etapa až do obhajoby BP bude zaměřena na energetickou optimalizaci funkce senzorové sítě. V podstatě uzly této sítě po většinu času spí a probouzejí je jen kvůli snímání dat, vysílání a přijímání dat atd. Dále je možné měnit vysílací energii uzlu. Pomocí promyšleného nastavení těchto parametrů je možné ušetřit energii v bateriích. HW na kterém budete pracovat je http://www.libelium.com/development/plug-sense/ .

Modely topologií počítačových sítí I  |  Vlastimil Müller

1. Prostudovat příklady topologií skutečných pevných sítí (power law). 2. Vytvořit generátor grafů, který modeluje typické příklady z praxe. 3. Doplnit generátor vhodným uživatelským rozhraním

Databáze pro ukládání dat naměřených v senzorové síti  |  Dominik Zaoral

Navrhněte databázi pro ukládání meteorologických dat získaných měřením v senzorové síti. Uzly senzorové sítě zasílají naměřená data na bránu, kde je prozatímní úložiště. Databáze bude pracovat na serveru a bude minimálně jednou denně synchronizovaná s databází na bráně. Vytvořená databáze bude sloužit jako záloha všech dat ukládaných na bráně a bude doplněna funkcí převodu dat do CSV aplikace. Computer Networking, James F. Kurose, Keith W. Ross 1. Navrhněte databázi pro ukládání meteorologických dat získaných měřením v senzorové síti. Uzly senzorové sítě zasílají naměřená data na bránu, kde je prozatímní úložiště. Databáze bude pracovat na serveru a bude minimálně jednou denně synchronizovaná s databází na bráně. Vytvořená databáze bude sloužit jako záloha všech dat ukládaných na bráně a bude doplněna funkcí převodu dat do CSV aplikace. Computer Networking, James F. Kurose, Keith W. Ross 1. Navrhněte databázi pro ukládání meteorologických dat získaných měřením v senzorové síti. Uzly senzorové sítě zasílají naměřená data na bránu, kde je prozatímní úložiště. Databáze bude pracovat na serveru a bude minimálně jednou denně synchronizovaná s databází na bráně. Vytvořená databáze bude sloužit jako záloha všech dat ukládaných na bráně a bude doplněna funkcí převodu dat do CSV aplikace.

Simulace protokolu CAN  |  Zdeněk Ficner

Uvažujte aplikaci protokolu CAN v automobilech. Vytvořte reálnou topologii řídících jednotek a snímačů v automobilech. Simulujte přenos dat mezi těmito jednotkami.

Řízení topologie senzorových sítí  |  Adam Fišer

1. Vytvořte libovolnou topologii senzorové sítě 2. Aplikujte algoritmy SPAN, XTC a ASCENT pro vytvoření optimální topologie uzlů. 3. Funkci algoritmů demonstrujte ve vhodném GUI Wagner, Wattenhofer, Alogorithms for sensor and Ad Hoc networks Stefano Basagni, Marco Conti, Silvia Giordano and Ivan Stojmenovic. (2004). Mobile Ad Hoc Networking. Wiley-IEEE Press Tel, G. (2001). Introduction to Distributed Algorithms.. Cambridge University Press.

Miroslav Kolařík

Grafický nástroj pro podporu sazby jednoduchých obrázků  |  Adam Kříž

Student vytvoří grafický editor, pomocí kterého bude možné vytvářet jednoduché obrázky sestávající ze základních geometrických tvarů (elipsa, obdélník, trojúhelník), úseček, šipek a různých textových popisků. Vytvořené obrázky půjde exportovat do LaTeXového prostředí picture, do pdf nebo jako bitmapu. Je zamýšleno, aby výsledná bakalářská práce dobře posloužila některým zájemcům zvyklým tvořit do odborných článků jednoduché obrázky (např. svazy) v LaTeXovém prostředí picture. Editor bude naprogramován v jazyce Java. Grafické uživatelské prostředí bude vytvořeno za pomocí knihovny Swing.

Program na podporu výuky uspořádaných množin  |  Oldřich Beneš

Student vytvoří program na podporu výuky teorie uspořádáných množin. Program bude umět demonstrovat základní pojmy teorie uspořádaných množin: reflexivita, antisymetrie, tranzitivita; řetězec, antiřetězec; relace pokrytí, Hasseův diagram; speciální prvky uspořádaných množin (minimální, nejmenší, maximální, největší); horní a dolní kužel; supremum a infimum; polosvaz a svaz. Demonstrace bude prováděna na množinách majících nejvíce deset prvků. Součástí práce bude výukový text o výše zmíněných pojmech.

Program na podporu výuky lineární algebry  |  Renáta Kohoutová

Bude vytvořen program na podporu výuky lineární algebry. Program bude umět simulovat chod výpočtu základních maticových operací. Dokáže určovat vlastnosti matic (např. hodnost, determinant) a vypočítat inverzní matici (pokud existuje). Bude počítat soustavy lineárních rovnic a demonstrovat výpočty související s vektorovými prostory, jako je lineární (ne)závislost vektorů, nalezení báze, homomorfizmy vektorových prostorů a transformace souřadnic od báze k bázi vektorového prostoru. Součástí práce bude výukový text o výše zmíněných pojmech.

Fuzzy regulátor  |  Michal Sladkovský

Student podrobně pojedná o tom, co a k čemu je fuzzy regulátor. Poté nějaký vlastní (originální) fuzzy regulátor navrhne a implementuje do ukázkové aplikace.

Axiomatické systémy  |  Jan Horký

Student vytvoří aplikaci na zjednodušování axiomatických systémů zadaných identitami. Aplikace bude umět nalézt redundantní axiomy odvozením z ostatních axiomů a tedy bude umět odvozovat dané identity z jiných identit (samozřejmě pokud to čas a paměť dovolí). Aplikace by dále mohla umět ověřovat nezávislost daných axiomů hledáním modelů splňujících všechny axiomy daného axiomatického systému kromě jednoho. Kroky ověřování aplikace a rovněž modely budou uživateli zpřístupněny v přehledné formě s možností exportu.

Webová agenda sportovních výsledků  |  Tomáš Bala

Student se seznámí s aktuálními webovými aplikacemi pro sportovce a stručně popíše jejich výhody a nevýhody. Student vytvoří webovou agendu sportovních výsledků, jejíž součástí bude plánování a ukládání sportovních aktivit (tréninků a závodů). Přihlášení uživatelé budou moci měnit své údaje a sledovat (porovnávat) údaje ostatních (do systému registrovaných) uživatelů. Uživatelé si budou moci přizpůsobit svůj profil (sadu sledovaných ukazatelů) tak, aby jim plně vyhovoval a mít možnost tisku souhrnů za vybrané období.

Interaktivní simulátor konečných automatů  |  Jakub Karel

Cílem práce je vytvoření interaktivního programu pro práci s konečnými automaty v prostředí .NET. Program bude umožňovat konečné automaty vytvářet, spouštět pro zadané vstupy a dále modifikovat. Na konečné automaty bude možné snadno aplikovat vybrané algoritmy z kurzu Formální jazyky a automaty vyučovaném na Katedře informatiky UP. Změny bude možné provádět i ve výukovém režimu, v němž program vybraný algoritmus aplikuje krok po kroku.

CAPTCHA  |  Petr Ptáček

Student přehledově popíše, co a k čemu je CAPTCHA, viz např. http://cs.wikipedia.org/wiki/CAPTCHA . Popíše silné a slabé stránky existujících CAPTCHA. Zaměří se i na historii, současný stav a odhadne vývoj CAPTCHA v blízké budoucnosti. Navrhne, kterak CAPTCHA efektivně prolamovat. Poté vymyslí několik vlastních (nových) CAPTCHA a popíše jejich výhody a nevýhody.

Hra života  |  Josef Meričko

Student souhrnně pojedná o Hře života, zákl. informace např. zde: http://cs.wikipedia.org/wiki/Hra_života . Uvede stručně i souvislosti a aplikace v biologii. Poté připraví aplikaci, kde si bude moci uživatel definovat vlastní pravidla a zkoušet/zkoumat jejich vývoj v čase. Aplikace bude schopna pracovat i se stupni pravděpodobnosti (např. 0,4) a s více barvami počátečních buněk (např. zelená, červená, modrá).

Počítačové dokazování  |  David Kamidra

Cílem práce je z různých zdrojů samostatně nastudovat problematiku počítačového dokazování. Textová část práce bude sestávat zejména z těchto poznatků. Student přehledově popíše historii a současnost počítačového dokazování, pojedná o výhledech do budoucna a také popíše uplatnění automatického dokazování v praxi. Součástí práce bude i naprogramování jednoduchého automatického dokazovače.

Transpoziční šifry  |  Petr Ochvat

Bakalářská práce se zaměří na transpoziční šifry. V textové části student stručně popíše dějiny kryptologie a poté představí různé transpoziční šifrovací systémy a práci s nimi (šifrování, dešifrování). Důkladně popsány budou převážně klasické šifry např.: Jednoduchá transpozice, Fleissnerova otočná mřížka, Myszkowskiho transpozice, šifra Rail Fence, šifra Route a šifra ÜBCHI. Praktická část se bude věnovat vytvoření programu, který bude schopen zadaný text vybraným způsobem zašifrovat. Program by měl být schopen v jisté míře provést i dešifrování zpráv. Student úspěšnost dešifrování řádně otestuje a výsledky shrne. Program bude naprogramován v jazyce Python a GUI bude tvořeno ve frameworku Django, tudíž se bude jednat o webovou aplikaci.

Substituční a steganografické šifry  |  Aleš Tvrdý

Popis a implementace vybraných substitučních a steganografických šifer.

Vybrané vyhledávací stromy  |  Filip Škoda

Bakalářská práce bude obsahovat popis datových struktur a operací (vyhledání, přidání, odebrání, rotace, balancování) vybraných vyhledávacích a samovyvažovacích binárních stromů. Součástí práce bude i grafická demonstrace rotací a balancování některých stromů. Vybrané typy stromů: Splay tree, WAVL tree, AA tree, B+tree, B-tree, Fusion tree, T-tree a Scapegoat tree.

Softwarová podpora výuky předmětu Matematická logika  |  Radek Lipenský

Student vytvoří program na podporu výuky předmětu Matematická logika vyučovanému na PřF UP se zaměřením výhradně na výrokovou logiku. Zadávat bude možné formule nebo tabulky pravdivostních hodnot. Pomocí Karnaughovy mapy bude možné minimalizovat formule nebo v případě zadání tabulky vytvořit zápis formule pomocí symbolů jazyka. V případě zadání formule pomocí symbolů jazyka bude program umět posoudit, zda se jedná o korektní zadání. Bude umět převést zadanou formuli do úplné disjunktivní nebo konjunktivní normální formy nebo na formule vytvořené pouze pomocí bázových spojek. Pomocí tabulkové metody bude umět posoudit splnitelnost dané formule a označit tautologii, případně kontradikci. Dále bude umět posoudit a zdůvodnit sémantické vyplývání/nevyplývání formulí. Z důvodu přehlednosti bude možné zadávat formule s nejvýše čtyřmi různými výrokovými symboly s tím, že každý konkrétní výrokový symbol může být nejvýše ve čtyřech výskytech. Součástí programu bude i test znalostí obsahující šest až osm jednoduchých otázek se čtyřmi odpověďmi, z nichž bude vždy právě jedna správná. Formule a hodnoty v tabulkách, které budou součástí otázek a odpovědí, budou generovány počítačem.

Petr Krajča

Význam mikrooptimalizací na celkovou rychlost programu  |  Patrik Grulich

Diplomant si nastuduje mikroarchitekturu některého ze soudobých procesorů a navybraných algoritmech předvede vliv mikrooptimalizací na výsledný kód. Zejména se bude jednat o optimalizace zaměřené na vykonávání instrukcí mimo pořadí, párování instrukcí, vzájemnou záměnu instrukcí, apod.

Linuxová distribuce s podporou aplikací pro Windows  |  Rostislav Beneš

Cílem práce je vytvořit distribuci operačního systému GNU/Linux, která bude integrovat Wine (případně další emulátory) tak, aby uživatelé mohli bez obtíží používat současně nativní linuxové aplikace i aplikace pro Windows.

Aplikace pro doporučení tarifu mobilního operátora  |  Jan Převrátil

Cílem práce je vytvořit aplikaci/službu pro platformu Android, která na základě podrobné statistiky o uskutečněných hovorech, jejich délce, odeslaných zprávách, atd. doporučí vhodný tarif pro mobilní telefon. Aplikace by měla umět zejména podchytit různé metody účtování jednotlivých operátorů.

Interpreter Schemu a IDE pro Android  |  Tomáš Hrachovina

Analýza malware  |  Tomáš Orlík

Cílem práce je analyzovat chování vybraného viru/trojského koně, zjistit jeho chování a popsat prostředky použité při analýze.

Herní engine a editor pro logické hry  |  Richard Havel

Cílem práce ja navrhnout a vytvořit herní engine s editorem scén pro logické hry typu Sokoban, Fish Fillets, Flappy, příp. Boulder Dash nebo Bomberman.

Kontextově citlivé doplňování pro ViM

Cílem práce je vytvořit rozšíření pro textový editor ViM, které zkvalitní automatickou nápovědu slov na základě historie editovaných dokumentů.

Emailový klient pro prohlížeč Otter  |  Jan Čulík

VNC server  |  Jakub Novák

Nástroj pro přípravu a zpracování dat  |  Radovan Bednár

Cílem práce je vytvořit rozšiřitelný open-source nástroj pro transformaci částečně strukturovaných textů do strukturované podoby vhodné pro další strojové zpracování, podobný nástroji DataWrangler.

Online varianta hry Blokus  |  Tomáš Vlk

Cílem práce je vytvořit online variantu hry Blokus. Výsledná aplikace by měla podporovat hru více hráčů, počítačového hráče a mít nativního klienta pro více platforem.

Vizualizace algoritmů používaných v relačních databázích  |  Michal Špeta

Portál pro výuku webových technologií  |  Stanislav Čech

Dotazování nad daty z OpenStreetMap  |  Tomáš Benek

Aplikace na tvorbu a správu metadat pro CANopen zařízení  |  Miloslav Votradovec

Hra typu Tower defense pro Android  |  František Slabý

Michal Krupka

Demonstrace OpenGL  |  Zdeněk Bartal

Cílem práce bude napsat v Common Lispu (LispWorks) program, který bude sloužit k demonstraci možností 3D počítačové grafiky studentům středních škol. Důraz bude kladen na jednoduchost a rychlost předvedení základních funkcí. Součástí práce bude skriptovací jazyk, ve kterém bude napsána jednoduchá aplikace (např. hra).

Kartičky pro iOS  |  David Kočíř

Student napíše aplikaci na učení slovíček pomocí kartiček. Aplikace bude obsahovat pokročilé funkce a bude integrovaná s operačním systémem. Základní požadavky: Import slovíčka z libovolné aplikace, vyhledání překladu pomocí vhodné webové služby (Google Translator), zaznamenání času a polohy při vytvoření kartičky, případně fotky, OCR textu na fotce, synchronizace přes iCloud, inteligentní opakované přezkušování z daného slovíčka podle psychologických poznatků o učení.

Zdravotní rádce podle sv. Hildegardy  |  Tereza Šaratová

Databáze snů

Student napíše aplikaci pro uživatele, kteří pracují na řešení psychických problémů nebo rozvoji osobnosti pomocí analýzy snů. Práce bude zaměřena zejména na analytickou psychologii, tj. jungovský a jungiánský přístup. Aplikace by měla usnadnit obvyklé činnosti při analýze snu jako je např.: hledání souvislostí snu s prožitými událostmi; určení důležitých symbolů a jejich výskytu ve snech, sledování jejich vývoje v sérii snů; kreslení snových výjevů; vytváření geografie snového světa, její časový vývoj a napojení na jednotlivé sny. Aplikace v žádném případě nebude nahrazovat práci, kterou musí uživatel vykonat sám; nebude tedy např. sny vykládat. U studenta se předpokládá živý zájem o problematiku a tvůrčí přístup, opřený zejména o práci s vlastními sny.

Stanislav Opichal

Zpracování velkého objemu dat použitím technologie Hadoop

Tématem diplomové práce je zpracování velkého objemu dat, pro který se vžil termín Big Data. Diplomant by měl identifikovat technologické výzvy při zpracování velkého objemu dat, popsat nástroje a postupy , které lze pro zpracování použít, především pak Open Source nástroj Hadoop. Popsat přístupové mechanizmy pro zápis a vyhledávání strukturovaných a nestrukturovaných dat a porovnat je s mechanizmy používanými v tradičních relačních databází jako je SQL. Součástí práce by měla být i demonstrační aplikace.

Integrace aplikací nástroji Open Source

Tématem diplomové práce je integrace aplikací pomocí Open Source nástrojů jako je Apache Camel, Apache CXF, ApacheMQ, Apache Karaf. Diplomant by měl posat, jak pomocí těchto nástrojů implementovat správně integrační patterny jako je publish-subscribe, request-reply, služby SOAP a RESTFul, datové a protokolové adaptéry a orchestrace služeb. Součástí diplomové práce by měla být i modelová ukázka orchestrace zpracování souboru, dat v relační databázi a volání služby SOAP nebio REST.

Petr Osička

Hra typu civilizace  |  Marek Hladký

Student naprogramuje klon (ne kopii) počítačové hry Civilizace. Součástí práce není implementace počítačového hráče. Naopak je požadována implementace síťové hry pro více hráčů. Od studenta je vyžadována jak schopnost řešení technických problémů, tak i schopnost správně navrhnout architekturu programu.

Webový repositář vědeckých prací  |  Ivoš Apolenář

Víceuživatelský webový repozitář vědeckých prací. Efektivní vyhledávání, automatické doplňování informací stažením z vědeckých webových databází. Vytváření seznamů publikací a jejich export do vybraných formátů (požadován bibtex). Vyžadováno použití open source / free software technologií. Vývoj pro linux / unix.

Visualizace učení neuronové sítě  |  Michal Ratajsky

Student navrhne vhodnou visualizaci učení neuroných sítí vybraného typu a tuto visualizaci implementuje tak, aby byl program použitelný ve výuce

Editor Booleovských obvodů  |  Jiří Zapletal

Implementační práce. Student naprogramuje visuální editor obvodů složených z bran počítajících logické funkce. Součástí editoru budou i funkce související s výpočtem navrženého obvodu.

Počítačový šach pomocí Monte Carlo metod  |  Adam Ožana

Student nastuduje Monte Carlo metody a jejich použití v šachu (zejména UTC algoritmus). Implementuje počítačového hráče využívajícího Monte Carlo metod a experimentálně ověří jeho výkon.

Paralelní grafové algoritmy  |  Michael Chalupa

Student pojedná o paralelních grafových algoritmech a efektivně je implementuje. Algoritmy vybere po dohodě s vedoucím práce.

Implementace aproximačního schématu pro problém obchodního cestujícího  |  Michal Býček

Existence aproximačního schématu pro problém obchodního cestujícího je jeden z výrazných výsledků teoretické informatiky v posledních letech. Cílem práce je implementovat aproximační schéma a některé další algoritmy pro obchodního cestujícícho a provést experimentální porovnání.

Poloautomatické získávání formálních kontextů z obsahu wikipedie.  |  Jakub Pátek

Odhad složitosti algoritmů pomocí strojového učení  |  Tomáš Chlup

Jan Outrata

Editor svazů s rozšířenou visualizací svazu

Práce bude spočívat v rozšíření grafické aplikace pro visualizaci (Hasseova diagramu) svazů JLatVis napsané v Javě o podporu editace svazu a podle dohody další možnosti zobrazení svazů jako např. vyznačení části svazu, uložení stylů zobrazení svazu ve formě profilů, (univerzální) grafické nastavení metod pro vytvoření diagramu svazu, současné zobrazení více svazů spolu se vztahy mezi prvky (nebo množinami prvků) různých svazů aj.

Systém pro klonování PC

Předmětem práce je vylepšení a rozšíření stávajícího systému pro klonování linuxových operačních systémů na počítačích na učebnách katedry informatiky UP. Systém tvoří sada Bash skriptů pro linuxový systém a toto je i preferované řešení. Cílem výsledného řešení je podpora pro klonování i operačních systémů MS Windows, popř. Apple Mac OS, s automatickou konfigurací systému po vyklonování. Žádanými vlastnostmi budou např. i podpora přenosu dat po síti v režimu multicast a automatické opakování klonování při chybě přenosu.

Řešení pro důvěryhodné online testy

Cílem práce je navrhnout a vytvořit řešení pro maximálně zabezpečené a důvěryhodné elektronické vypracování online testů a písemných prací. Řešení bude vedle standardní autentizace uživatele a zabezpečení síťové komunikace spočívat zejména v konfiguraci zvoleného operačního systému, příp. i aplikace s testem (např. webový prohlížeč), zahrnující zamezení opuštění aplikace s testem, omezení síťové konektivity a dostupnosti dat na diskových médiích apod.

Visualizace DNS dotazu

Cílem práce je vytvoření grafické aplikace přehledně a názorně zobrazující a demonstrující průběh zpracování DNS dotazu na předklad zadaného doménového jména na IP adresu a obráceně. Aplikace bude primárně sloužit jako výuková pomůcka při výuce počítačových sítí, ale bude ji možné použít i pro testování funkčnosti DNS na klientském počítači. Preferované je multiplatformní řešení.

Kioskový mód pro Microsoft Windows  |  Petr Kouřil

Aplikace umožní omezení a nastavení operačního systému a webového prohlížeče pro provoz prezentačního panelu s dotykovým ovládáním. Omezení systému bude zahrnovat zejména omezení veškeré uživatelské interakce (s výjimkiou definovaného vstupu) pouze na zvolenou aplikaci (webový prohlížeč), omezení aplikace pak znemožnění jakéhokoliv nastavení a automatický restart po definovaném čase nečinnosti. Požadovaná je podpora systému Microsoft Windows 7 Professional.

Evidence domácího hospodářství

Předmětem práce je vytvoření webové aplikace (agendy) pro finanční evidenci výdajů a příjmů plynoucích z domácího chovu hospodářských zvířat a pěstování plodin. Evidovány budou veškeré výdaje spojené s nákupem, ustájením či zasetím/zasazením, krmením či hnojením a ošetřováním až po porážku či sklizeň, a příjmy z prodeje zvířat a plodin, včetně prodeje produktů (ze) zvířat. Aplikace bude umožňovat také výpočet a přehledné zobrazení finanční bilance hospodářství v zadaném časovém rozmezí.

Mobilní aplikace TrainingBuddy (pro iOS)  |  Michal Vytrhlík

Student vytvoří, dle relativně podrobnějšího zadání, mobilní aplikaci pro měření a evidenci sportovních aktivit jednotlivce. Aplikace bude sice umožňovat měření času, překonané vzdálenosti a jiných ukazatelů během aktivity (s využitím GPS), podobně jako známé aplikace tohoto druhu (Endomondo, Sports Tracker, Runtastic), ale jejím hlavním zaměřením bude osobní kalendářový deník aktivit a srovnávací statistiky (i mezi více kalendáři) ve formě přehlených grafů bez balastu sociálních sítí a jiných zbytečností. Důraz bude kladen na použitelnost aplikace.

Budova fakulty v Unreal Engine 4  |  Marek Príbela

Student vytvoří „virtuální 3D prohlídku“ hlavní budovy přírodovědecké fakulty v herním engine Unreal Engine 4. Prohlídka bude nejen umožňovat volný pohyb všemi (podle reality otexturovanými) vnitřními prostorami budovy (případně i vnějšími kolem budovy), ale také jednoduché herní akce jako např. otevírání dveří, jízdu výtahem, ukázkové manipulace s objekty (kniha v knihovně, počítač na učebně, přístroj v laboratoři nebo např. talíř či sklenice v restauraci) a podobně. Textovou část práce bude tvořit tutoriál práce s Engine ukazující vytvoření budovy v něm. Cílem práce není vytvoření hry (např. first person shooter), ale v rámci řešení může, podle možností, jednoduchá hra vzniknout.

Hra typu adventura v budově fakulty  |  Martin Švandelík

Student navrhne hru typu adventura pro jednoho nebo i více hráčů spočívající v řešení zábavnou formou různých hádanek a úkolů pro postup ve hře ke splnění cíle. Prostředím hry bude hlavní budova přírodovědecké fakulty, hádanky a úkoly by tedy měly být motivované školním a výzkumným prostředím. Následně student hru realizuje v 3D herním engine Unreal Engine 4. K tomu využije budovu fakulty již zpracovanou v tomto engine.

Interiéry budovy fakulty v Unreal Engine 4  |  Tomáš Pospíšil

Téma navazuje na téma 'Budova fakulty v Unreal Engine 4'. Náplní práce bude doplnění objektů (stoly, židle, skříně, přístroje, knihy apod.), vytvořených ve zvoleném modelovacím software (např. Blender), a dalších jednoduchých herních akcí (chybějící dveře, výtahy, světla, manipulace s objekty aj.) do místností budovy přírodovědecké fakulty již vytvořené v herním engine Unreal Engine 4. Cílem je vylepšení realizace „virtuální 3D prohlídky“ budovy v tomto engine, tj. volného pohybu (podle reality otexturovanými) vnitřními prostorami budovy. Textovou část práce bude tvořit tutoriál vytvoření modelů objektů ve zvolemém software a jejich použití v modelu budovy v Unreal Engine a tvorby akcí v Engine. Cílem práce opět není vytvoření hry (např. first person shooter), ale v rámci řešení může, podle možností, jednoduchá hra vzniknout.

Martin Trnečka

Samoadaptivní webové rozhraní  |  Michal Cenker

Cílem této práce je vytvoření univerzálního webového rozhraní. Toto rozhraní se napojí na již existující databázi a bude schopno s minimálním zásahem uživatele reagovat na jakékoliv změny, které mohou v průběhu provozu databáze nastat. Prvotní nasazení a reakce na změny bude podléhat adaptivnímu procesu, který bude řízen předešlými rozhodnutími uživatele.

Komunitní online hra  |  Marek Zobek

Vlastní téma.

Interaktivní turistický průvodce pro kraj Vysočina  |  Lukáš Krystek

Cílem této bakalářské práce vypisované ve spolupráci se firmou ALTAIR Software s.r.o. Je navrhnout interaktivní vícejazyčnou mobilní aplikaci pro podporu turistického ruchu na Vysočině. Aplikace bude obsahovat augumentovanou realitu pro rozpoznávání zajímavých turistických objektů, navigaci a zábavnou interaktivní hru. Aplikace bude pracovat v offline modu.

Experimentální počítačová síť  |  Šimoník Jiří

Cílem této práce je připravit virtuální počítačovou síť pro testování bezpečnosti a dokumentaci pro její snadné zprovoznění.

Simulace šíření viru  |  Michálek Miroslav

Cílem této práce je vytvořit simulátor šíření viru. Student vytvoří interaktivní mapu světa, na které bude simulace probíhat, způsoby šíření a vhodná kritéria pro (stochastický) model šíření viru. Program může být realizován jako webová i klasická aplikace.

PHP nástroj pro deployment webových aplikací z Git repozitáře  |  Tomáš Skoumal

Vlastní téma.

Online multiplayer hra v Unity3D  |  Tomáš Polák

Vlastní téma.

Webový ubytovací systém  |  Mlčák Zbyněk

Vlastní téma.

CMS systém založený na frameworku Laravel  |  Patrik Szkandera

Vlastní téma.

Tréninkový deník pro Android  |  Mazáč Martin

Cílem této práce je vytvořit mobilní aplikaci pro operační systém Android, která bude umožňovat evidenci a zpětnou detailní analýzu sportovních aktivit. Aplikace bude obsahovat tři základní sportovní disciplíny (plavání, kolo a běh) a možnost přidat další sporty a k nim příslušné zaznamenávané hodnoty. Hodnoty u jednotlivých sportovních disciplín budou plně konfigurovatelné. Součástí aplikace bude i webová služba, které bude sloužit pro přístup k datům z jiných platforem a synchronizaci mezi zařízeními.

Webový ubytovací systém  |  Žák Jakub

Vlastní téma

Evidenční systém pro pizzerii  |  Rogl Tomáš

Vlastní téma

Nástroj pro zrcadlení obrazovek  |  Hájek Daniel

Vlastní téma

Webová RPG hra  |  Klusák Ondřej

Vlastní téma

Strategická webová hra typu Tribal Wars  |  Poláček Ladislav

Vlastní téma

Markéta Trnečková

Rozpoznávání obličejů v digitálním obraze  |  Emil Slezák

Cílem této práce je nastudovat algoritmy na detekci obličejů v digitálním obraze a jejich porovnávání. Ze získaných poznatků vytvořit mobilní aplikaci (případně klasickou aplikaci), která v obraze nalezne obličej a pokusí se jej identifikovat na základě dat uložených v databázi.

Arnošt Večerka

Ovladače pro operační systém Windows

Cílem práce je zpracovat dokumentaci popisující postupy návrhu ovladačů a sestavit jednoduchý ovladač.

Návrh a projektování zahrad  |  David Jaroš

Cílem práce je sestavit aplikaci umožňující navrhování vzhledu zahrady. Program by měl umožňovat zahradu nakreslit a rozmístit v ní jednotlivé rostliny, výsadby a různé zahradní prvky.

Simulátor mikroprocesoru 6502  |  Pavel Kryl

Cílem práce je sestavení simulátoru pro 8-bitový mikroprocesor 6502.

Programovatelný kalkulátor  |  Michael Zapletal

Cílem práce je sestavit aplikaci realizující kalkulátor s možností programování.

Program pro astronomy

Cílem práce je sestavit aplikaci poskytující údaje pro astronomická pozorování.

Diagramy aktivit  |  Robin Prinke

Cílem práce je sestavit aplikaci umožňující sestavování diagramů aktivit.

Vilém Vychodil

Podpora Tutorial D a Rel pro editor Emacs

Cílem práce je navrhnout a implementovat do textového editoru Emacs podporu pro pohodlnou interaktivní práci v dotazovacím jazyku Tutorial D a jeho implementaci Rel. Práce předpokládá ochotu naučit se programovat rozšíření editoru Emacs v Emacs LISPu.

Jiří Zacpal

Osobní trenér pro Android  |  Jan Hamerník

Cílem práce je vytvořit aplikaci pro systém Android, která bude nahrazovat osobního trenéra v posilovně. Aplikace by měla obsahovat databázi cviků s možností jejich třídění, různé statistiky a historii. Součástí aplikace budou drobné praktické utility (např. stopky) vhodně začleněné programu.

Klient pro web historických fotografií pro Android  |  Lucie Přidalová

Práce je vypsána ve spoluprácí s firmou OLC. Vytvořená aplikace by měla umět komunikovat s webem s historickými fotografiemi, který spravuje spolupracující firma (stahování a nahrávání fotografií,autorizace klienta, ...). Samotná aplikace by měla umět vytvářet fotografie technikou překrytí historické fotografie realitou. Tyto fotografie ukládat i s dodatečnými informacemi a po připojení k Internetu zasílat na web.

Aplikace pro sledování funkčnosti webu  |  Michal Gold

Cílem práce je vytvořit webovou a mobilní aplikaci pro sledování funkčnosti webu(rychlost odezvy, funkčnost objednávek eShopu, proběhlé zálohování a replikace dat atd.). Práce je zadávána ve spolupráci s firmou firmou IZON s.r.o.

Monitorování průchodů osob pomocí Raspberry Pi  |  Martin Černý

Cílem práce je vytvořit aplikaci pro automatické monitorování průchodů osob daným prostorem osob za použití bluetooth nebo RFiD technologie. Aplikace musí být spustitelná na počítači Raspberry Pi nebo jeho alternativě (preferovaná varianta Raspberry PI -  Linuxu a jazyk Python) a komunikovat po lokální síti. . Práce je zadávána ve spolupráci s firmou OLC Systems s.r.o.

Hlasovací systém  |  Josef Beťák

Cílem práce je vytvořit webovou a mobilní aplikaci, která bude umožňovat učitelům vytvářet jednoduché testy a ankety a studentům na tyto testy a ankety odpovídat prostřednictvím webové stránky i mobilní aplikace. Práce je vypsána ve spoluprácí s firmou OLC.

Výuková aplikace Nakupování pro OS Android  |  David Sikora

Cílem práce je vytvořit výukovou aplikaci pro získání základních dovedností při nakupování pro osoby s mentálním postižením. Aplikace je určena pro OS Android. Aplikace je vytvářená ve spolupráci s Klíčem, centrem sociálních služeb.

Výuková aplikace Zeměpis Evropy pro OS Android  |  Jan Kašík

Cílem práce je vytvořit výukovou aplikaci pro získání a procvičení základních zeměpisných znalostí u osoby s mentálním postižením. Aplikace je určena pro OS Android. Aplikace je vytvářená ve spolupráci s Klíčem, centrem sociálních služeb.

Výuková aplikace Dopravní situace pro OS Android  |  Dan Nepejchal

Cílem práce je vytvořit výukovou aplikaci pro získání a procvičení chování v různých dopravních situacích. Aplikace je určena pro osoby s mentálním postižením. Aplikace je určena pro OS Android. Aplikace je vytvářená ve spolupráci s Klíčem, centrem sociálních služeb.

Výuková aplikace MHD pro OS Android  |  Matouš Trokan

Cílem práce je vytvořit výukovou aplikaci pro získání základních dovedností při cestování MHD pro osoby s mentálním postižením. Aplikace je určena pro OS Android. Aplikace je vytvářená ve spolupráci s Klíčem, centrem sociálních služeb.

Výuková aplikace Obrázkové texty pro OS Android  |  Veronika Vašinová

Cílem práce je vytvořit výukovou aplikaci pro výuku čtení pro osoby s mentálním postižením. Aplikace je určena pro OS Android. Aplikace je vytvářená ve spolupráci s Klíčem, centrem sociálních služeb.

Výuková aplikace Houby pro OS Android  |  Martin Doležel

Cílem práce je vytvořit výukovou aplikaci pro poznávání hub pro osoby s mentálním postižením. Aplikace je určena pro OS Android. Aplikace je vytvářená ve spolupráci s Klíčem, centrem sociálních služeb.

Aplikace pro alternativní a augmentativní komunikaci  |  Martin Opravil

Cílem práce je vytvořit aplikaci řešící problematiku alternative and augmentative communication (AAC) a special educational needs (SEN) u osob s mentálním handicapem a zejména u osob s PAS. Práce je vypsána ve spolupráci s Klíčem - centrum sociálních služeb, p.o.

Aplikace pro tvorbu a praktické užití denního plánování  |  Tomáš Pospíšil

Cílem práce je vytvořit aplikaci řešící denního plánování a special educational needs (SEN) u osob s mentálním handicapem a zejména u osob s PAS. Práce je vypsána ve spolupráci s Klíčem - centrum sociálních služeb, p.o.

Sociálně muziko-terapeutické aplikace pro hru na kytaru

Cílem práce je vytvořit aplikaci aplikacemi pro tzv. „finger style play“ pro kytaru a special educational needs (SEN) u osob s mentálním handicapem a zejména u osob s PAS. Práce je vypsána ve spolupráci s Klíčem - centrum sociálních služeb, p.o.

Aplikace pro popis sociálních situací a odezvy na ně  |  Kateřina Slatinková

Cílem práce je vytvořit aplikaci využitelnou v sociálních situacích a pro vyjádření emocí, a obecně také s special educational needs (SEN) u osob s mentálním handicapem a zejména u osob s PAS. Práce je vypsána ve spolupráci s Klíčem - centrum sociálních služeb, p.o.

Aplikace pro trénink očního kontaktu  |  Martin Konvička

Cílem práce je vytvořit aplikaci využitelnou pro trénink očního kontaktu a obecně také se special educational needs (SEN) u osob s mentálním handicapem a zejména u osob s PAS. Práce je vypsána ve spolupráci s Klíčem - centrum sociálních služeb, p.o.