Témata bakalářských prací pro akademický rok 2023/2024

Eliška Foltasová

Vlastní téma

Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software Informační technologie Učitelství Bioinformatika

Máte-li vlastní nápad na téma bakalářské práce a máte-li zájem ji psát pod mým vedením, dejte mi vědět a domluvíme se.


Radek Janoštík

Vlastní téma

Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software Informační technologie

Student si navrhne a realizuje vlastní téma bakalářské práce.

Editor a simulátor lekcí a aktivit pro Ozbot Color Codes

Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software Informační technologie Učitelství

Provedení penetračního testu na síť KI

Vhodné pro studenty programu/specializace: Informační technologie


Jan Konečný

Procedurální generování obsahu ve videohrách

Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software Informační technologie

Vývoj algoritmů pro generování herních světů, levelů, příběhů nebo postav na základě určitých pravidel nebo parametrů. Cílem je zkoumat nové metody pro vytváření bohatšího a proměnlivějšího herního obsahu (možno vypsat několikrát, pro různá pod témata).


Petr Krajča

Deklarativní tvorba diagramů

Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software Informační technologie Učitelství

Cílem práce je vytvořit snadno použitelný deklarativní jazyk pro tvorbu diagramů a nástroj, který bude generovat výsledné diagramy v nejběžnějších grafických formátech.

Vizulizace binárních dat

Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software Informační technologie Učitelství Bioinformatika

Cílem práce je vytvořit nástroj, který umožní procházet a pohodlně prohlížet libovolný binární formát dat až na úroveň jednotlivých bitů.

Language Server Protocol a jeho použití

Vhodné pro studenty programu/specializace: Programování a vývoj software

Diplomant si nastuduje problematiku protokolu LSP (Language Server Protocol), který umožňuje obohatit textové editory a vývojové prostředí o podporu konkrétních programovacích jazyků. A následně prakticky demonstruje implementaci tohoto protokolu pro jím zvolený (jednoduchý) programovací jazyk.


Jan Laštovička

Hoarho jazyk

Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software

Hoareho logika (nebo také programová logika) je systém pravidel určený k dokazování vlastností imperativních programů. Cílem práce je vytvořit programovací jazyk, který by umožnil zmíněná pravidla používat. Programátor by tak mohl zadat vlastnost programu a detaily nutné k jejímu ověření. Například u programu řadící čísla v poli by bylo možné strojově ověřit jeho správnost.

Relační algebra s doplňkem

Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika

Relační algebra navržená E. F. Coddem neobsahuje operaci doplňku. Důvod je na první pohled jasný: doplněk konečné relace je většinou relace nekonečná. Nicméně, přestože se jedná o nekonečnou relaci, lze ji jednoduše reprezentovat v paměti počítače, protože má konečný doplněk. Cílem práce je navrhnout takovou reprezentaci relací v počítači, aby bylo možné do relační algebry zahrnout množinový doplněk.

Význam SELECT výrazů

Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software

Při znalosti významu základních relačních proměnných lze odvodit význam libovolného SELECT výrazu. Například si představme, že relační proměnná person nad atributy name a age má význam: „Osoba name má věk age.“ Pak význam výrazu SELECT DISTINCT age FROM person je: „Existuje osoba, která má věk age.“ Cílem práce je navrhnout jazyk na popis významu relací a systém na odvození významu SELECT výrazu.


Petr Osička

Editor grafů s automatickým kreslením a exportem do LaTeXu

Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software

Cílem práce je implementovat vektorový editor pro práci s grafy, jehož součástí bude implementace algoritmů pro automatické kreslení. Editor musí exportovat výsledné obrázky do LaTeX a případně do pdf. Editor musí běžet na unixových systémech (např. Linux, FreeBSD), jinak si technologie může student zvolit sám.

Generování náhodných nedeterministických automatů

Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software

Student nastuduje existující metody generování nedeterministických automatů a implementuje je. Výsledkem by měl být konzolový program, který lze provozovat na unixovém systému.

Paralelní backtracking a jeho použití pro optimalizační problémy

Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika


Jan Outrata

Editor svazů s rozšířenou visualizací svazu

Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software

Práce bude spočívat v rozšíření grafické aplikace pro visualizaci (Hasseova diagramu) svazů JLatVis napsané v Javě o podporu editace svazu a podle dohody další možnosti zobrazení svazů jako např. vyznačení části svazu, uložení stylů zobrazení svazu ve formě profilů, (univerzální) grafické nastavení metod pro vytvoření diagramu svazu, současné zobrazení více svazů spolu se vztahy mezi prvky (nebo množinami prvků) různých svazů aj.

Více informací

Hra typu adventura v budově fakulty

Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software Informační technologie Učitelství

Student navrhne hru typu adventura pro jednoho nebo i více hráčů spočívající v řešení zábavnou formou různých hádanek a úkolů pro postup ve hře ke splnění cíle. Prostředím hry bude hlavní budova přírodovědecké fakulty, hádanky a úkoly by tedy měly být motivované školním a výzkumným prostředím. Následně student hru realizuje v 3D herním engine Unreal Engine. K tomu využije budovu fakulty již zpracovanou v tomto engine. Práce je určena pro propagační účely katedry a fakulty a tomu by měla odpovídat i výsledná hra.

Více informací

Webová autentizační služba

Vhodné pro studenty programu/specializace: Programování a vývoj software Informační technologie

Student prozkoumá možnosti využití fakultní/univerzitní doménové služby (Active Directory), informačného systému STAG, popř. jiných služeb UP pro (zabezpečené) ověření přihlašovacích údajů uživatelů z vlastní autentizační služby (využívající tedy zmíněné služby jako tzv. autentizační backend) a následně tuto autentizační službu implementuje jako webovou aplikaci. Rozhraní služby pro jiné (webové) aplikace budou zabezpečené HTTP POST požadavky a REST API a součástí implementace bude také ukázkový přihlašovací webový formulář (frontend).

Více informací

Markéta Trnečková

Využití OpenSCADu ve výuce na středních školách

Vhodné pro studenty programu/specializace: Učitelství

Aplikace pro ovládání robota Sphero

Vhodné pro studenty programu/specializace: Programování a vývoj software Učitelství

Systém pro měření časů na trati

Vhodné pro studenty programu/specializace: Programování a vývoj software Informační technologie

Cílem práce je vytvořit systém pro měření časů na trati. Součástí je navržení a zapojení čipů a snímačů.


Arnošt Večerka

Simulátor mikrokontrolérů architektury 89LP51

Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software Informační technologie

Sestavit aplikaci umožňující simulaci činnosti mikrokontrolérů 89LP51.

Simulátor mikroprocesoru Z80

Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software Informační technologie Učitelství

Cílem je sestavit program pro simulaci vykonávání kódu s instrukční sadou Z80.

Aplikace pro cyklistiku

Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software Informační technologie

Cílem práce je sestavit aplikaci umožňující zaznamenávání a plánování cyklistických výprav.