Témata bakalářských prací pro akademický rok 2023/2024
Eliška Foltasová
Vlastní téma
Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software Informační technologie Učitelství BioinformatikaMáte-li vlastní nápad na téma bakalářské práce a máte-li zájem ji psát pod mým vedením, dejte mi vědět a domluvíme se.
Radek Janoštík
Vlastní téma
Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software Informační technologieStudent si navrhne a realizuje vlastní téma bakalářské práce.
Editor a simulátor lekcí a aktivit pro Ozbot Color Codes
Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software Informační technologie UčitelstvíProvedení penetračního testu na síť KI
Vhodné pro studenty programu/specializace: Informační technologieJan Konečný
Procedurální generování obsahu ve videohrách
Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software Informační technologieVývoj algoritmů pro generování herních světů, levelů, příběhů nebo postav na základě určitých pravidel nebo parametrů. Cílem je zkoumat nové metody pro vytváření bohatšího a proměnlivějšího herního obsahu (možno vypsat několikrát, pro různá pod témata).
Petr Krajča
Deklarativní tvorba diagramů
Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software Informační technologie UčitelstvíCílem práce je vytvořit snadno použitelný deklarativní jazyk pro tvorbu diagramů a nástroj, který bude generovat výsledné diagramy v nejběžnějších grafických formátech.
Vizulizace binárních dat
Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software Informační technologie Učitelství BioinformatikaCílem práce je vytvořit nástroj, který umožní procházet a pohodlně prohlížet libovolný binární formát dat až na úroveň jednotlivých bitů.
Language Server Protocol a jeho použití
Vhodné pro studenty programu/specializace: Programování a vývoj softwareDiplomant si nastuduje problematiku protokolu LSP (Language Server Protocol), který umožňuje obohatit textové editory a vývojové prostředí o podporu konkrétních programovacích jazyků. A následně prakticky demonstruje implementaci tohoto protokolu pro jím zvolený (jednoduchý) programovací jazyk.
Jan Laštovička
Hoarho jazyk
Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj softwareHoareho logika (nebo také programová logika) je systém pravidel určený k dokazování vlastností imperativních programů. Cílem práce je vytvořit programovací jazyk, který by umožnil zmíněná pravidla používat. Programátor by tak mohl zadat vlastnost programu a detaily nutné k jejímu ověření. Například u programu řadící čísla v poli by bylo možné strojově ověřit jeho správnost.
Relační algebra s doplňkem
Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatikaRelační algebra navržená E. F. Coddem neobsahuje operaci doplňku. Důvod je na první pohled jasný: doplněk konečné relace je většinou relace nekonečná. Nicméně, přestože se jedná o nekonečnou relaci, lze ji jednoduše reprezentovat v paměti počítače, protože má konečný doplněk. Cílem práce je navrhnout takovou reprezentaci relací v počítači, aby bylo možné do relační algebry zahrnout množinový doplněk.
Význam SELECT výrazů
Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj softwarePři znalosti významu základních relačních proměnných lze odvodit význam libovolného SELECT výrazu. Například si představme, že relační proměnná person nad atributy name a age má význam: „Osoba name má věk age.“ Pak význam výrazu SELECT DISTINCT age FROM person je: „Existuje osoba, která má věk age.“ Cílem práce je navrhnout jazyk na popis významu relací a systém na odvození významu SELECT výrazu.
Petr Osička
Editor grafů s automatickým kreslením a exportem do LaTeXu
Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj softwareCílem práce je implementovat vektorový editor pro práci s grafy, jehož součástí bude implementace algoritmů pro automatické kreslení. Editor musí exportovat výsledné obrázky do LaTeX a případně do pdf. Editor musí běžet na unixových systémech (např. Linux, FreeBSD), jinak si technologie může student zvolit sám.
Generování náhodných nedeterministických automatů
Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj softwareStudent nastuduje existující metody generování nedeterministických automatů a implementuje je. Výsledkem by měl být konzolový program, který lze provozovat na unixovém systému.
Paralelní backtracking a jeho použití pro optimalizační problémy
Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatikaJan Outrata
Editor svazů s rozšířenou visualizací svazu
Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj softwarePráce bude spočívat v rozšíření grafické aplikace pro visualizaci (Hasseova diagramu) svazů JLatVis napsané v Javě o podporu editace svazu a podle dohody další možnosti zobrazení svazů jako např. vyznačení části svazu, uložení stylů zobrazení svazu ve formě profilů, (univerzální) grafické nastavení metod pro vytvoření diagramu svazu, současné zobrazení více svazů spolu se vztahy mezi prvky (nebo množinami prvků) různých svazů aj.
Více informacíHra typu adventura v budově fakulty
Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software Informační technologie UčitelstvíStudent navrhne hru typu adventura pro jednoho nebo i více hráčů spočívající v řešení zábavnou formou různých hádanek a úkolů pro postup ve hře ke splnění cíle. Prostředím hry bude hlavní budova přírodovědecké fakulty, hádanky a úkoly by tedy měly být motivované školním a výzkumným prostředím. Následně student hru realizuje v 3D herním engine Unreal Engine. K tomu využije budovu fakulty již zpracovanou v tomto engine. Práce je určena pro propagační účely katedry a fakulty a tomu by měla odpovídat i výsledná hra.
Více informacíWebová autentizační služba
Vhodné pro studenty programu/specializace: Programování a vývoj software Informační technologieStudent prozkoumá možnosti využití fakultní/univerzitní doménové služby (Active Directory), informačného systému STAG, popř. jiných služeb UP pro (zabezpečené) ověření přihlašovacích údajů uživatelů z vlastní autentizační služby (využívající tedy zmíněné služby jako tzv. autentizační backend) a následně tuto autentizační službu implementuje jako webovou aplikaci. Rozhraní služby pro jiné (webové) aplikace budou zabezpečené HTTP POST požadavky a REST API a součástí implementace bude také ukázkový přihlašovací webový formulář (frontend).
Více informacíMarkéta Trnečková
Využití OpenSCADu ve výuce na středních školách
Vhodné pro studenty programu/specializace: UčitelstvíAplikace pro ovládání robota Sphero
Vhodné pro studenty programu/specializace: Programování a vývoj software UčitelstvíSystém pro měření časů na trati
Vhodné pro studenty programu/specializace: Programování a vývoj software Informační technologieCílem práce je vytvořit systém pro měření časů na trati. Součástí je navržení a zapojení čipů a snímačů.
Arnošt Večerka
Simulátor mikrokontrolérů architektury 89LP51
Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software Informační technologieSestavit aplikaci umožňující simulaci činnosti mikrokontrolérů 89LP51.
Simulátor mikroprocesoru Z80
Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software Informační technologie UčitelstvíCílem je sestavit program pro simulaci vykonávání kódu s instrukční sadou Z80.
Aplikace pro cyklistiku
Vhodné pro studenty programu/specializace: Obecná informatika Programování a vývoj software Informační technologieCílem práce je sestavit aplikaci umožňující zaznamenávání a plánování cyklistických výprav.