Studijní plán Informační technologie prezenční bakalářské studium
Předměty se statutem A jsou povinné (každý student daného programu je musí absolvovat). Předměty se statutem B jsou povinně volitelné (studenti si mohou vybrat, které z nich absolvují, ale některé z nich absolvovat musí). Předměty se statutem C jsou volitelné (studenti je mohou absolvovat zcela volitelně).
Povinné předměty
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/ALGO | Algoritmizace | 6 | 3+2+0S | A | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základy algoritmizace. Rámcový obsah kurzu:
- Základní pojmy, problém, algoritmus, časová složitost, asymptotická notace. | ||||||
KMI/DISK1 | Diskrétní struktury 1 | 6 | 3+2+0S | A | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základy diskrétních struktur a diskrétní matematiky používanými v informatice. Rámcový obsah kurzu:
Základy logiky (výroky, logické spojky, pravdivost výroků, kvantifikátory, formule výrokové logiky a jejich pravdivost, vyplývání, tautologie, booleovské funkce a úplné systémy spojek). | ||||||
KMI/STRUP | Struktura počítačů | 5 | 3+1+0S | A | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se strukturou počítačů. Rámcový obsah kurzu:
Předmět je úvodem do studia technologicky zaměřených oblastí | ||||||
KMI/UNIXS | Unixové systémy a shell | 4 | 1+2+0S | A | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Předmět seznamuje studenty s unixovovými systémy, jejich principy a specifiky, v shellu a zpracování textu. Rámcový obsah kurzu: V první části předmětu jsou představeny unixové operační systémy, jejich uživatelská prostředí, shell a systémy nápovědy, souborů a procesů. Náplní druhé části jsou pak základy programování v shellu (tzv. skriptování, primárně shell Bash) a jeho využití pro zpracování textu pomocí základního softwarového vybavení unixového operačního systému. V průběhu předmětu jsou zmíněna specifika systémů Linux, GNU a Apple Mac OS X. Vše je intenzivně praktikováno na cvičeních ve zmíněných operačních systémech a shellu Bash. 1. Představení unixových operačních systémů: Operační systém, Unix, GNU, Linux, distribuce. 2. Uživatelská prostředí, nápověda: Grafické (desktop), textové (terminál), příkazový řádek a interpret (shell), manuálové stránky a nápověda shellu. 3. Základní principy, systémy souborů a procesů: Soubory a adresáře, příkazy a programy pro práci s nimi, (tradiční unixová) přístupová práva, procesy a manipulace s nimi. 4. Úvod do shellu, úlohy a roura: Řízení úloh, expanze jmen souborů a adresářů, vstup a výstup programu, roura. 5. Zpracování textu: základní programy a grep: (Plain) text, cat, head, tail, wc, sort, cut, paste, diff, ?, regulární výrazy a grep. 6. Programování v shellu (Bash): Příkazy, proměnné (parametry), podmínky, cykly, celočíselná aritmetika, seskupování příkazů, funkce, skript. 7. Programování v shellu (Bash): Spouštění shellu, kvótování, speciální proměnné, pole, expanze ({}, proměnných a parametrů, slov, cesty), substituce výstupu příkazu, další příkazy. 8. Zpracování textu: proudový editor sed: Průběh editace, editovací příkaz, funkce, použití proměnných shellu. 9. Zpracování textu: programovací jazyk awk: Pole řádku, vzorek a akce, proměnné, pole, operátory, podmínky, cykly, funkce. 10. Národní prostředí (české): Lokalizace a lokalizační proměnné shellu, kódování textu a konce řádků. V průběhu: Specifika oproti Unixu (standardu POSIX): Specifika Linuxu, GNU a Apple Mac OS X (desktop a terminál, příkazový řádek, nápověda, souborový systém, systém procesů, grep, Bash, sed, awk, lokalizace). | ||||||
KMI/ZPP1 | Základy programování v Pythonu 1 | 4 | 0+0+3S | A | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základy programování a programovacím jazykem Python. Rámcový obsah kurzu:
Předmět je úvodním v sérii dvou kurzů Základy programování v Pythonu. Cílem předmětu je seznámit studenty s principy procedurálního programování a poskytnout jim tak základ k další programátorské praxi. Použitým procedurálním jazykem je jazyk Python, který patří mezi nejpopulárnější programovací jazyky současnosti. Na seminářích je prezentována část teorie (syntaxe a sémantika jazyka), která je pak prakticky využívána na příkladech a jednoduchých programátorských úlohách řešených studenty samostatně. Nepředpokládá se znalost programování, ani žádného programovacího jazyka, pouze základní schopnosti algoritmizace při řešení úloh. | ||||||
KMI/UDITE | Úvod do informačních technologií | 5 | 3+1+0S | A | LS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z operačních a databázových systémů, počítačových sítí a webových technologií. Rámcový obsah kurzu:
Předmět je úvodem do studia technologicky zaměřených oblastí informatiky a seznamuje studenty se základy operačních a databázových systémů, počítačových sítí a webových technologií. | ||||||
KMI/WEB | Tvorba webových stránek | 5 | 2+2+0S | A | LS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základy tvorby webových stránek. Rámcový obsah kurzu:
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními webovými technologiemi a tvorbou webových stránek. Výuka se soustředí zejména na značkovací jazyk HTML a technologii CSS, jenž jsou nedílnou součástí každé webové stránky. Při výuce je kladen důraz na tvorbu webových stránek dle nejnovějších webových standardů. | ||||||
KMI/ZADS | Základní algoritmy a datové struktury | 6 | 3+2+0S | A | LS | 1 |
Anotace kurzu: Seznámit studenty se základními algoritmy a datovými strukturami. Rámcový obsah kurzu:
- Třídění a vyhledávání. | ||||||
KMI/ZEK | Základy ekonomie | 3 | 0+0+2S | A | LS | 1 |
Anotace kurzu: Rámcový obsah kurzu:
Obsahem kurzu jsou základy mikroekonomie a makroekonomie, jejichž znalost je nezbytná pro orientaci v současném ekonomickém systému. | ||||||
KMI/ZPP2 | Základy programování v Pythonu 2 | 4 | 0+0+3S | A | LS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základy programování a programovacím jazykem Python. Rámcový obsah kurzu:
Předmět navazuje na obsah kurzu Základy programování v Pythonu 1. Cílem předmětu je seznámit studenty s pokročilými partiemi procedurálního programování a poskytnout jim tak základ k další programátorské praxi. Použitým procedurálním jazykem je jazyk Python, který patří mezi nejpopulárnější programovací jazyky současnosti. Na seminářích je prezentována část teorie (syntaxe a sémantika jazyka), která je pak prakticky využívána na příkladech a jednoduchých programátorských úlohách řešených studenty samostatně. | ||||||
KMI/IMAT1 | Matematika 1 | 5 | 2+2+0S | A | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Porozumět základům lineární algebry, zvládnout řešení typových úloh. Rámcový obsah kurzu: 1. Základy matematické logiky, důkazy matematických vět. 2. Relace, ekvivalence a uspořádání na množině, zobrazení množin, základní algebraické struktury. 3. Matice, operace s maticemi (součet, součin, násobení reálným číslem). 4. Pořadí, permutace, determinanty. 5. Vektorové prostory, podprostory, přímý součet podpostorů, báze vektorových prostorů. 6. Eukleidovské vektorové prostory, ortogonální a ortonormální báze, Schwarzova nerovnost, Schmidtova ortogonalizační metoda. 7. Hodnost matice, řešení soustav homogenních i nehomogenních lineárních rovnic, Frobeniova věta, Gaussova eliminační metoda, Cramerovo pravidlo. 8. Okruh čtvercových matic, metody výpočtu inverzní matice. 9. Lineární zobrazení a transformace, jejich matice, základní vlastnosti a příklady. | ||||||
KMI/DATAB | Databáze | 5 | 2+2+0S | A | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z oblasti databází. Rámcový obsah kurzu:
Úvod do DBS. Pojmy, data a jejich abstraktní modely. Architektura DBS. Modely DBS. | ||||||
KMI/JC | Jazyk C | 4 | 0+0+3S | A | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí s pokročilými pojmy ze základů programování v C. Rámcový obsah kurzu:
Obsahem předmětu je výuka jazyka C, který je nejen stále používán | ||||||
KMI/POS1 | Počítačové sítě 1 | 5 | 2+2+0S | A | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Předmět prakticky i teoreticky seznamuje studenty se základními principy fungování počítačových sítí, zejména pak se sítí Internet. Rámcový obsah kurzu: Struktura výuky je koncipována klasicky podle vrstvového modelu architektury sítí, od samotných síťových technologií (hardware) přes síťovou a transportní službu až k nejdůležitějším aplikačním službám. Zvýšená pozornost je věnována základním protokolům Internetu - TCP/IP a systému DNS. Na cvičeních se studenti prakticky seznámí s některými síťovými zařízeními, analyzováním provozu a konfigurací sítě v operačních systémech Microsoft Windows a GNU/Linux, prací s aplikačními službami a implementací síťových aplikací (pomocí Socket API). 1. Úvod: Historie, topologie sítě, klasifikace (LAN/MAN/WAN), poskytované služby (v informačních systémech), síťová architektura, protokol. 2. Síťové architektury: Referenční model ISO OSI. 3. Síťové architektury: Architektura TCP/IP, firemní architektury (Novell, Apple, Microsoft), management a bezpečnost sítí (TCP/IP). 4. Technologie fyzické vrstvy: Přenos dat, strukturovaná kabeláž, LAN/Ethernet a opakovač, WLAN/Wi-Fi, xDSL. 5. Technologie linkové vrstvy : Propojování sítí (most, přepínač), LAN/Ethernet (přepínaný, CSMA/CD, rámec), WLAN/Wi-Fi, VLAN. 6. Síťová vrstva: Protokol IP(v4): IP paket/datagram, IP adresa a síťová maska, subsítě. 7. Síťová vrstva: Protokol IP(v4): Intranet, směrování, ARP. 8. Transportní vrstva: Protokol TCP: port, datagram/segment, segmentace, navázání a ukončení TCP spojení. 9. Transportní vrstva: Protokol TCP: řešení spolehlivost přenosu, protokol UDP. 10. Systém DNS: Architektura, doména a zóna, DNS dotaz, resolver a jmenný server, DNS záznamy. 11. Aplikační protokoly: Protokol DHCP (architektura, přidělování IP adres), elektronická pošta (architektura, zpráva, MIME, SMTP, POP3, IMAP). 12. Aplikační protokoly: Protokoly HTTP(v1) (architektura, URI, dotaz), Telnet a SSH. | ||||||
KMI/ZPP | Základní programovací paradigmata | 5 | 2+2+0S | A | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními programovacími paradigmaty. Jednotlivá paradigmata jsou demonstrována především pomocí jazyka Python, diskutovány jsou ale i jiné programovací jazyky a jejich rysy. Rámcový obsah kurzu:
- Objektově orientované programování, zapouzdření, dědičnost, polymorfismu, rozhraní. | ||||||
KMI/IMAT2 | Matematika 2 | 5 | 2+2+0S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Porozumět diferenciálnímu a integrálnímu počtu funkcí jedné reálné proměnné Rámcový obsah kurzu: 1. Funkce jedné reálné proměnné - ohraničená, monotonní, prostá, složená funkce, inverzní funkce, přehled elementárních funkcí. 2. Posloupnost, limita posloupnosti - ohraničená posloupnost, monotonní posloupnost, konvergentní a divergentní posloupnost, limes superior, limes inferior. 3. Limita funkce - geometrický význam limity funkce, vlastní a nevlastní limita, limity zprava a zleva. 4. Spojitost funkce - spojitost funkce v bodě, body nespojitosti, spojitost na intervalu, po částech spojitá funkce, spojitost složené a inverzní funkce. 5. Derivace funkce - definice derivace funkce, geometrický význam derivace funkce, pravidla pro derivování funkcí, derivace složené funkce, derivace inverzní funkce, derivace elementárních funkcí. 6. Průběh funkce - diferenciál funkce, základní věty diferenciálního počtu, extrémy funkce, konvexní a konkávní křivky, asymptoty. 7. Neurčitý integrál - primitivní funkce, tabulka základních neurčitých integrálů, metoda per partes, integrace substitucí, integrace obecné racionální funkce. 8. Riemannův určitý integrál - zavedení pojmu, základní věta integrálního počtu, metoda per partes a substituční metoda pro určité integrály. 9. Geometrická interpretace určitého integrálu - určení obsahu rovinné plochy, určení délky oblouku křivky, určení objemu tělesa. | ||||||
KMI/BP1 | Bakalářská práce 1 | 5 | 0+0+5S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Rámcový obsah kurzu: Probíranou látku určuje vedoucí bakalářské práce podle tématu práce. | ||||||
KMI/INFOS | Informační systémy | 6 | 3+2+0S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z oblasti informačních systémů. Rámcový obsah kurzu:
Předmět poskytuje ucelený přehled o oblasti informačních systémů. Při výuce je kladen důraz jak na teoretické, tak na praktické aspekty, které studenti využijí při návrhu, vývoji a správě informačních systémů různého typu. | ||||||
KMI/OS1 | Operační systémy 1 | 5 | 2+2+0S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z operačních systémů. Rámcový obsah kurzu:
Probírána je celková struktura a principy fungování OS a jeho jednotlivých součástí. Konkrétní způsoby řešení některých úkolů OS a technologie použité v moderních OS jsou ukázány na OS Microsoft Windows NT a GNU/Linux (jako zástupce unixových OS). Obsahem cvičení je úvod do programování v jazyce C a v jazyce symbolických adres (assembler), ve kterém jsou implementovány kritické součásti OS závislé na hardware. | ||||||
KMI/POS2 | Počítačové sítě 2 | 5 | 2+2+0S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Předmět navazuje na předmět Počítačové sítě 1, prohlubuje a rozšiřuje zde nabyté znalosti a seznamuje studenty s pokročilejšími tématy fungování počítačových sítí a Internetu. Rámcový obsah kurzu: Struktura výuky je opět koncipována klasicky podle vrstvového modelu architektury sítí, od síťových technologií (hardware) přes síťovou a transportní službu až k aplikačním službám. Zvýšená pozornost je věnována novým protokolům Internetu, IPv6 a HTTPv2, a otázkám bezpečnosti. Na cvičeních se studenti prakticky seznámí s dalšími síťovými zařízeními, analyzováním provozu a konfigurací sítě v operačních systémech Microsoft Windows a GNU/Linux, prací s dalšími aplikačními službami a implementací síťových aplikací (pomocí Socket API). 1. Síťové architektury: Referenční model ISO OSI. 2. Technologie fyzické vrstvy: Bluetooth, modem, GSM, bezpečnost. 3. Technologie linkové vrstvy: Bluetooth, VLAN, protokoly WAN ((C)SLIP, PPP), bezpečnost. 4. Síťová vrstva: Protokol IP(v4): intranet, směrování, ICMP, fragmentace, ARP a RARP. 5. Síťová vrstva: Protokol IPv6. 6. Síťová vrstva: IGMP (IP multicast), VPN, bezpečnost (filtrace a firewall, NAT, DMZ). 7. Transportní vrstva: Protokol TCP: techniky zpoždění odpovědi a okna, řešení zahlcení sítě, bezpečnost (filtrace, NAT). 8. Systém DNS: Protokol DNS (záznamy/věty, Query, Update), administrace DNS, DNS a intranet, delegace a registrace domén, Internet Registry (RIPE). 9. Aplikační protokoly: Směrovací protokoly (RIP, OSPF, BGP). 10. Aplikační protokoly: Protokol HTTPv2 (architektura, URI, dotaz). 11. Aplikační protokoly: Protokoly FTP (architektura, režimy), SSH, bezpečnost (filtrace, proxy, SSL/TLS). | ||||||
KMI/UROZ | Uživatelská rozhraní | 3 | 0+0+2S | A | LS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základy kognitivní psychologie a lidského myšlení a poznatky aplikují v kontextu tvorby uživatelského rozhraní. Rámcový obsah kurzu:
Kurs je zaměřen na problematiku uživatelských rozhraní s důrazem na tvorbu rozhraní softwarových aplikací. Posluchač získá znalosti a dovednosti potřebné pro tvorbu kvalitních a použitelných uživatelských rozhraní. Kurs seznamuje s obecnými i konkrétními principy fungování a návrhu grafických, ale i jiných rozhraní. | ||||||
KMI/BP2 | Bakalářská práce 2 | 8 | 0+0+10S | A | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Rámcový obsah kurzu: Probíranou látku určuje vedoucí bakalářské práce podle tématu práce. | ||||||
KMI/OPA | Odborná prezentace v angličtině | 3 | 0+0+2S | A | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti získají zkušenosti z účasti na odborné přednášce vedené v anglickém jazyce a z prezentace odborného tématu a následné diskuse rovněž v anglickém jazyce. Rámcový obsah kurzu: Náplní předmětu jsou přednášky vedené vyučujícím a prezentace studentů s diskusí. Na přednáškách jsou v anglickém jazyce probírána aktuální odborná témata z oblasti informatiky a informačních technologií. Prezentace studentů a následná diskuse jsou rovněž vedeny výhradně v anglickém jazyce. Téma prezentace si studenti vybírají ze seznamu připraveného vyučujícím. Studenti si na předmětu kromě získaných odborných znalostí také prohloubí své znalosti odborné angličtiny, a to jak pasivní tak aktivní formou. | ||||||
KMI/OS2 | Operační systémy 2 | 5 | 2+2+0S | A | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí s pokročilými pojmy z operačních systémů. Rámcový obsah kurzu:
Probírána je celková struktura a principy fungování OS a jeho jednotlivých součástí. Konkrétní způsoby řešení některých úkolů OS a technologie použité v moderních OS jsou ukázány na OS Microsoft Windows NT a GNU/Linux (jako zástupce unixových OS). Obsahem cvičení je problematika programování základních struktur OS jako jsou procesy a vlákna, jejich komunikace a synchronizace. Výuka cvičení se děje v OS Microsoft Windows a GNU/Linux. | ||||||
KMI/SOFT | Softwarové inženýrství | 6 | 3+2+0S | A | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Předmět je úvodem do softwarového inženýrství. Jeho záměrem je seznámit posluchače s postupy a technikami, které se používají při tvorbě a údržbě softwarových aplikací. Rámcový obsah kurzu:
Předmět zájmu softwarového inženýrství, tvorba software jako inženýrská disciplína. | ||||||
KMI/WEBA | Webové aplikace | 3 | 0+0+2S | A | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základy tvorby webových aplikací. Rámcový obsah kurzu:
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy tvorby dynamických webových stránek a webových aplikací. Výuka se soustředí zejména na základní technologie. | ||||||
KMI/BP3 | Bakalářská práce 3 | 10 | 0+0+15S | A | LS | 3 |
Anotace kurzu: Rámcový obsah kurzu: Probíranou látku určuje vedoucí bakalářské práce podle tématu práce. | ||||||
KMI/OA | Odborná angličtina | 3 | 0+0+2S | A | LS | 3 |
Anotace kurzu: Cílem kurzu je rozšířit základní a akademickou znalost jazyka pro potřeby budoucích expertů v informatice a informačních technologiích. Kurz se zejmána zaměří na rozvoj prezentačních dovedností a porozumění odbornému textu v písemné i ústní podobě. Rámcový obsah kurzu:
1. Krátká prezentace odborného textu a následující diskuze o problematice | ||||||
KMI/SBP | Seminář k bakalářské práci | 3 | 0+0+2S | A | LS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z semináře z bakalářské práce. Rámcový obsah kurzu: Úvod do počítačové sazby. Typografický systém TeX. Smíšená sazba. Sazba odstavců. Speciální prostředí. Pořadová sazba. Členění dokumentu. Sazba matematických textů. Definice nových příkazů. Obrázky v TeXu. Úvod do jazyka MetaPost. Pokročilé možnosti jazyka MetaPost. Písemné dokumenty: Typy dokumentů, cílová skupina, struktura dokumentu, příprava dokumentu, základní zásady, pravidla, prohřešky, etika. Závěrečné zprávy a práce: Seminární práce, projektové zprávy, bakalářské a diplomové práce. Publikování v odborných časopisech: Výběr časopisu (odborné zaměření, impact factor), typy článků, struktura článku, postoupení článku redakci, recenzní řízení. Zdroje informací a jejich vyhledávání: Knihovní služby, digitální knihovny a další zdroje na internetu. Ústní prezentace: Typy prezentací, cílová skupina, příprava prezentace, cíl, struktura, základní zásady a chyby. Technické prostředky pro přípravu dokumentů a prezentací. | ||||||
KMI/VYPI | Vybrané partie z informatiky | 3 | 0+0+20S | A | LS | 3 |
Anotace kurzu: Předmět seznamuje studenty s aktualitami v oboru. Rámcový obsah kurzu: Předmět je zařazen na konci studijního plánu. Posluchači jsou v něm seznámeni s aktualitami v oboru. Jde například o aktualizaci znalostí získaných v absolvovaných předmětech, o seznámení posluchačů s novými trendy v oblasti teorie i praxe informatiky a podobně. Předmět je zabezpečován několika pracovníky katedry a pozvanými odborníky z praxe, výuka probíhá blokovou formou. |
Povinně volitelné předměty 1 - technologické předměty
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/BMTKQ | Moderní trendy v elektronické komunikaci | 2 | 0+0+2S | B | LS | 1 |
Anotace kurzu: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vyjmenovat a popsat základní komunikační prostředky elektronické komunikace 21. století, - demonstrovat využití technologie bezdrátového sdílení obrazu a zvuku (např. prostřednictvím AppleTV), - vyjmenovat a popsat základní rizika spojená s využíváním elektronických komunikačních prostředků, - vyjmenovat aplikace umožňující sdílet obraz z mobilních dotekových zařízení na desktop počítače, - spouštět a vypínat aplikace v rámci počítačových tabletů, využívat základních komunikačních nástrojů spojených s mobilními zařízeními, - sdílet konkrétní soubory prostřednictvím technologie vzdálených úložišť obsahu (tzv. cloudů). Rámcový obsah kurzu: Asynchronní a synchronní komunikační prostředky a techniky. Základní principy elektronické komunikace. Prediktivní psaní textu. Instant messengery. Sociální sítě a jejich využití. Mobilní doteková zařízení a jejich využití ve výuce (zejména zařízení iPAD a tablety s OS Android). Využití augmentované reality, bezdrátových technologií pro sdílení obsahu (Apple TV, Miracast, aplikace Reflector, technologie Airport). Videokonferenční zařízení - Google Hangouts. Součástí předmětu je i stručný přehled nebezpečných komunikačních jevů spojených s ICT (internetem, mobilními telefony), jako jsou kyberšikana, kybergrooming, kyberstalking apod. | ||||||
KMI/PMV | Právní minimum vysokoškoláka | 4 | 2+0+0S | B | LS | 2 |
Anotace kurzu: Cílem přednášky je seznámit studenty se základními právními aspekty. Rámcový obsah kurzu: 1. Ústava České republiky 2. Správní právo (Uzemní samospráva, obce, kraje, volby ...) 3. Organizace justice v ČR - Organizace a činnost soudů - Právní postavení osob činných u soudu - Další orgány právní ochrany ( notáři, advokáti, státní zástupci) 4. Pracovní právo Pracovněprávní vztahy Individuální pracovní právo (politika zaměstnanosti..) Pracovní poměr (pracovní řád, doba, mzda ...) 5. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci Prevence, odpovědnost a náhrada škody Kolektivní pracovní právo (kolektivní vyjednávání, smlouvy) 6. Zákon o rodině 7. Trestní právo Ochrana ústavně zaručených práv a svobod Průběh trestního řízení 8. Občanské právo hmotné Občanskoprávní vztah - účastníci občanskoprávních vztahů - Vlastnické právo - Věcná práva k cizí věci - Katastr nemovitostí Závazky z právních úkonů (koupě a prodej, darováni, půjčka, nájem...) Dědické právo 9. Zákoník práce 10. Obchodní zákoník (obchodní společnosti a družstva) 11. Živnostenský zákon (druhy živností, živnostenský list, živnostenský rejstřík 12. Obchodní právo (Zadávání veřejných zakázek, ochrana hosp. soutěže, ochrana spotřebitele, Česká obchodní inspekce 13. Daňové zákony (daň z příjmu, DPH, daň z nemovitostí, silniční daň...) 14. Autorské právo, zákon o ochranných známkách. Vynálezy, průmyslové vzory. 15. Evropská integrace a vznik evropských společenství - Evropská unie (Česká republika jako přidružený stát) Mezinárodní dokumenty o lidských právech. Charta OSN, Všeobecná deklarace lidských práv ... | ||||||
KMI/POIS | Podnikové informační systémy | 3 | 0+0+2S | B | LS | 2 |
Anotace kurzu: Cílem předmětu je představit studentovi teorii a praxi, se kterou se bude potýkat při zavádění informačních systémů do firem či veřejných institucí. Rámcový obsah kurzu:
Na konci kurzu by měl být student schopen zodpovědět otázky jako: co obnáší projektové řízení, proč je velmi důležitá kvalitní komunikace (se zákazníkem i uvnitř týmu) a za co vše je v případě vedení projektu zavádění informačního sytému zodpovědný. Cílem je taktéž poukázat na některé z mnoha nástrah, se kterými se dennodenně potýká každá implementace nového či rozvoj stávající informačního systému. | ||||||
KMI/SPRDA | Správa databází | 3 | 0+0+2S | B | LS | 2 |
Anotace kurzu: Základním cílem je prakticky přiblížit databáze (relační i nerelační) a ukázat k čemu jsou teoretické znalosti dobré v praxi. Lektoři používají databáze na denní bázi a chtějí studentům přiblížit propojení teoretických znalostí s praktickými. Rámcový obsah kurzu:
1. Přehled kategorií a druhů databází | ||||||
KMI/TEXZA | TeX pro začátečníky | 2 | 0+2+0S | B | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Dokázat vysázet bakalářskou práci TeXem. Rámcový obsah kurzu:
1. Základní typografická pravidla. | ||||||
KMI/NAPVS | Nástroje pro podporu vývoje software | 3 | 0+0+2S | B | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Vývoj software nazarhnuje jen IDE, programovací jazyk a produkční prostředí. Pro zajištění udržitelného vývoje je třeba celé řady podpůrných technologií a technik, které zvyšují efektivitu, doplňují pracovní workflow nebo snižují chybovost bez ohledu na zvolený jazyk. Rámcový obsah kurzu: 1) Úvod do verzovacích nástrojů a jejich přehled 2) GIT nástroj současnosti a) Nádstavby Gitu (GITHUB, GITLAB) b) Verzovací strategie (GitFlow, OneFlow) c) Nástroje pro práci s Gitem d) Praktické ukázky 3) Automatizace deploymentu aplikací (DevOps) a) Příprava a ukázky deploymentu s využitím Ansible b) Kontejnerová architektura c) Propojení s verzovacím nástrojem GIT d) Continuous delivery, Continuous integration 4) Project management nástroje (Issue management tool) a) Redmine | ||||||
KMI/POGR | Počítačová grafika | 3 | 0+0+2S | B | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy počítačové grafiky. Rámcový obsah kurzu:
1. Reprezentace obrazu. | ||||||
KMI/3DT | 3D tisk | 3 | 0+0+2S | B | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se naučí navrhnout trojrozměrné objekty optimalizované pro tisk na 3D tiskárně a realizovat samotný tisk. Budou umět objekty navrhnout, připravit pro tisk a vytisknout. Rámcový obsah kurzu:
1) Seznámení s principem 3D tisku, projekt RepRap. |
Povinně volitelné předměty 2 - programovací jazyky a programování
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/JCS1 | Jazyk C# 1 | 3 | 0+0+2S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se vybranými pojmy ze základů programování. Rámcový obsah kurzu:
1. Seznámení s vývojovým prostředím Visual Studio. Úvod do programování v C#. Platforma .NET. | ||||||
KMI/JJ1 | Jazyk Java 1 | 3 | 0+0+2S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se vybranými pojmy ze základů programování. Rámcový obsah kurzu:
1. úvod do platformy Java, vykonávání programu, vývojová prostředí | ||||||
KMI/JP | Jazyk Python | 3 | 0+0+2S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí s programováním v jazyce Python. Rámcový obsah kurzu:
Cílem předmětu je seznámit studenty s programováním v jazyce Python, který patří mezi nejpopulárnější programovací jazyky současnosti. Předpokládá se pokročilejší znalost procedurálního programování (znalost jazyka Python není vyžadována) a algoritmizace. Při výuce je kladen důraz na efektivní a praktické použití jazyka Python. | ||||||
KMI/ASM | Nízkoúrovňové programování | 3 | 0+0+2S | B | LS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy a technikami nízkoúrovňového programování. Rámcový obsah kurzu:
Kurz seznamuje studenty s problematikou nízkoúrovňového programovaní uživatelských aplikací. Kurz je zaměřen na pokročilé programování v jazyce C a úvod do programování v jazyce symbolických adres (assembleru) na platformě x86 a AMD64. | ||||||
KMI/JCP | Jazyk C++ | 3 | 0+0+2S | B | LS | 2 |
Anotace kurzu: Cílem předmětu je dále prohloubit schopnosti studentů samostatně řešit stále složitější programátorské úlohy, od jazyka C se přechází k jazyku C++, objektově orientovaného rozšíření jazyka C používaného v praxi jako nástupce jazyka C Rámcový obsah kurzu:
Předmět volně navazuje na obsah kursů Úvod do programování. Studenti jsou seznamováni se základy objektově orientovaného programování (OOP) v tomto jazyce v souladu s jinými předměty v oboru. Probírána je také standardní knihovna šablon STL. Jazyk C++ je rovněž probírán s důrazem na standard jazyka a přenositelnost vytvořených programů, výuka je vedena dle ISO standardu jazyka nezávisle na vývojovém prostředí nebo použitém překladači. Na seminářích je prezentována část teorie (syntaxe jazyka), která je pak prakticky využívána na příkladech a jednoduchých programátorských úlohách řešených studenty samostatně. P Řešené příklady a úlohy jsou voleny ve vztahu k ostatnímpředmětům vyučovaným v oboru tak, aby studenti prakticky využívali teoretické znalosti nabyté v jiných předmětech. | ||||||
KMI/JCS2 | Jazyk C# 2 | 3 | 0+0+2S | B | LS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se vybranými pojmy ze základů programování. Rámcový obsah kurzu:
Pozn.: Předmět je otevírán každoročně | ||||||
KMI/JJ2 | Jazyk Java 2 | 3 | 0+0+2S | B | LS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se vybranými pojmy ze základů programování. Rámcový obsah kurzu:
1. Zpracování XML dokumentů | ||||||
KMI/TMAP | Tvorba mobilních aplikací | 4 | 0+0+3S | B | LS | 2 |
Anotace kurzu: Cílem kurzu je seznámit studenty s vývojem software pro mobilní operační systémy. Rámcový obsah kurzu:
Kurz seznamuje studenty se základy tvorby mobilních aplikací pro nejrozšířenější mobilní platformy, zejména pak s vývojem pro operační systém Android. Studenti jsou seznámeni se standardními vývojovými nástroji a obecnými zásadami tvorby aplikací pro mobilní telefony a tablety. Dále se kurz věnuje specifikům vývoje pro platformu iOS a multiplatformnímu vývoji. |
Povinně volitelné předměty 3
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/MR | Matematické repetitorium | 3 | 0+2+0S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Doplnění a procvičení znalostí středoškolské matematiky. Rámcový obsah kurzu:
1. algebraické výrazy | ||||||
KMI/PP1 | Paradigmata programování 1 | 6 | 3+2+0S | B | ZS | 1 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z paradigmat programování. Rámcový obsah kurzu:
Jedná se o první část čtyřdílného kurzu věnovaného základním programovacím paradigmatům, stylům a technikám. Obecným cílem kurzu je seznámit studenty s principy programování bez úzké vazby na konkrétní programovací jazyk. Jako modelovací jazyk je většinu kurzu použit jazyk Common Lisp. | ||||||
KMI/ALGO3 | Algoritmy 3 | 5 | 2+2+0S | B | ZS | 2 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se vybranými pojmy z algoritmické matematiky. Rámcový obsah kurzu:
Tato část čtyřsemestrálního kurzu se zabývá metodami návrhu a analýzy složitosti algoritmů. Metody jsou ilustrovány pomocí významných algoritmů z různých oblastí. | ||||||
KMI/PRAST | Pravděpodobnost a statistika | 5 | 3+1+0S | B | ZS | 3 |
Anotace kurzu: Studenti se seznámí se základními pojmy z pravděpodobnosti a statistiky. Rámcový obsah kurzu:
Kombinatorika a pravděpodobnost: Náhodné pokusy a náhodné jevy; definice pravděpodobnostní míry, podmíněná pravděpodobnost, nezávislé náhodné jevy, Bayesova věta. Aplikace v informatice: generování pseudo-náhodných čísel, metoda Monte Carlo. |
Volitelné předměty
Zkratka | Předmět | Kredity | Rozsah výuky Př+Cv+Sem | Statut | Semestr | Ročník |
---|---|---|---|---|---|---|
KMI/AIII1 | Obecná angličtina pro stř. pokročilé 1 | 1 | 0+2+0S | C | ZS | 2 |
Anotace kurzu: V předmětu VCJ/AIII1 se pracuje se především s obecným jazykem, jak jej slyší a užívají rodilí mluvčí v reálných každodenních situacích. Cílem předmětu je: - rozvoj slovní zásoby - prohloubení gramatických znalostí - další rozvoj čtyř základních dovedností (mluvení, čtení, poslech a psaní) - rozšíření znalostí běžných konverzačních obratů mluvené angličtiny. Rámcový obsah kurzu:
Lekce - jazykové zaměření | ||||||
KMI/AIII2 | Obecná angličtina pro stř. pokročilé 2 | 3 | 0+2+0S | C | LS | 2 |
Anotace kurzu: V předmětu VCJ/AIII2 se pracuje se především s obecným jazykem, jak jej slyší a užívají rodilí mluvčí v reálných každodenních situacích. Cílem předmětu je: - rozvoj slovní zásoby - prohloubení gramatických znalostí - další rozvoj čtyř základních dovedností (mluvení, čtení, poslech a psaní) - rozšíření znalostí běžných konverzačních obratů mluvené angličtiny. Rámcový obsah kurzu:
Lekce - jazykové zaměření |